søndag 21. august 2011

Hårpynt



Mange får jo pyntet håret på ferie med såkalte "trådfletter". Stilig eller ikke?, det er iallefall populært hos små jenter! Jeg tenkte at det måtte jo være mulig å lage slike selv. Og dermed var jeg igang. Jeg jobber med barn, og har derfor den siste tiden laget fler slike "trådfletter" enn jeg kan telle.. De er umåtelig populær! Til og med min eldste datter på 4 klarte å sitte i ro den halve timen det tok å lage en i hennes lange hår. Nå har jeg forsøkt å lage en oppskrift, dersom flere har lyst til å prøve seg.

Du trenger bommulsgarn i flere farger, og gjerne noen perler til å pynte med nederst. På bildene har jeg brukt mandarin petit. Det er litt tykt, men enkelt å få gjevnt. Du kan gjerne velge en tynnere tråd.

Begynn med en lang tråd, ca 1,5- 2 m. Lag en løkke midt på tråden. Løkken må kunne strammes, slik man bruker når man skal begynne å hekle. Velg hvor fletten skal sitte på hodet. Det er lurt å ta den litt ned på siden, slik at det kommer noe hår over. Begynnelsen kan være vanskelig å få fin, og det kan være greit å ha noe hår som dekker det.
Fest løkken rundt det valgte hårt lengst mulig inn mot hodebunnen. Så surrer du en av de lange trådene rundt og rundt og rundt. I starten må du gjerne stramme litt slik at løkken holder seg inntil hodebunnen. Pass på at det blir gjevnt.Så begynner du på farge nummer to på samme måte. De lange trådene som er igjen fra farge nummer en har du inni fletten sammen med håret. Når du så vil bytte farge er de klar til bruk. Du kan fint bruke så mange farger du vil. Du kan få sikksakk mønster ved å bruke en kontrastfarge oppå den første fargen. Bruk da en av trådene inni fletten, surr den litt oppover og så ned igjen. Slik får du mønster. Fortsett på samme måte nedover hele håret. Hvis du vil ha den lenger enn håret, kan du bare fortsette rundt de trådene som henger inni fletten.

Nederst kan du feste perler eller du kan lage en liten dusk av trådene inni fletten - bruk fantasien!!


2 kommentarer:

Janes hobbykrok sa...

Morsomt! Klart det blir populært - søte småtasser liker å pynte seg.

Bente sa...

Stilig! Jeg husker da min eldste datter var yngre - hun elsket slike fletter! :-)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...